SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

O 1,5 proc. mniej na reklamę zewnętrzną. Mało kampanii wyborczych, więcej reklam żywności (raport)

W pierwszych trzech kwartałach br. wartość reklamy zewnętrznej wyniosła 321 mln zł, o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym same wydatki na reklamę tranzytową wzrosły o ponad 10 proc. Niewielki wpływ na branżę mają kampanie wyborcze, natomiast budżety zwiększyli producenci żywności i sieci sklepów.

Dokładnie 320 991 771 zł wyniosły od stycznia do września br. wpływy ze sprzedaży największych firm zarządzających nośnikami outdoorowymi, raportujących do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. W skali roku to 1,5 proc. w dół, natomiast w samym III kwartale spadek wyniósł 2,4 proc.

IGRZ szacuje, że nieujęte w tych statystykach nakłady na outdoorową reklamę niesystemową w II kwartale br. wyniosły prawie 18 mln zł.

Izba podkreśla, że mniejszy niż prognozowano był wpływ na branżę kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego i samorządowymi. - Oczekiwania branży OOH były bardziej optymistyczne, aniżeli pokazują wstępne analizy dotyczące wydatków w zakresie akcji promujących kandydatów, zwłaszcza w kampanii przed wyborami samorządowymi. Wpływy z tytułu prowadzonych akcji przed wyborami do Parlamentu Europejskiego wyniosły ponad pięć milionów złotych, co było dobrym rezultatem i spodziewano się przed kolejnym wyborami większych wydatków, które nie nastąpiły (niewiele ponad pół miliona złotych w trzecim kwartale). Faktem jest, że nasilenie kampanii obserwować będziemy w październiku i listopadzie, ale akcje te nie będą tak duże, jak przed czterema czy ośmioma laty. Przede wszystkim dlatego, że lokalne komitety wyborcze korzystają z tak zwanej reklamy niesystemowej - czytamy w komunikacie organizacji.

Wśród reklamodawców największy udział w rynku reklamy zewnętrznej ma branżą handlowa - w trzecim kwartale br. wyniósł on 26,38 proc. udział sektora żywności wzrósł w skali roku o prawie 4 pkt proc., do 15,55 proc., natomiast spadek zanotował sektor telekomunikacyjny.

- Spodziewałem się w trzecim kwartale nieco lepszego wyniku sprzedaży, aniżeli rok temu. Zwłaszcza w związku z rozpoczynającą się we wrześniu kampanią wyborczą przed wyborami samorządowymi. Sądziłem, że już po dziewięciu miesiącach osiągniemy poziom sprzedaży sprzed roku. Niewiele zabrakło. Pozostaję jednak optymistą i uważam, że bieżący rok zamkniemy kwotą wyższą, aniżeli rok temu. Widoczna poprawa sytuacji gospodarczej pozwoli wielu reklamodawcom uruchomić „wstrzymane” wcześniej fundusze przeznaczone na reklamę - prognozuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2014 r.

kategoria

sprzedaż w zł

I kwartał

II kwartał

III kwartał

Sieci handlowe/hipermarkety/galerie

19 309 509

19 919 958

23 923 419

Pozostałe z sektora Sprzedaż

2 069 952

4 945 280

3 154 306

Piwo

1 161 458

7 819 006

5 620 319

Napoje

1 580 546

2 792 160

4 513 780

Pozostałe z sektora Żywność

7 806 938

9 837 729

5 830 309

Filmy kinowe

4 475 058

3 979 206

2 784 172

Stacje TV

1 623 533

876 084

3 947 982

Stacje radiowe

1 007 315

324 095

45 635

Magazyny

17 187

25 172

56 679

Gazety codzienne

135 410

6 408

8 154

Edukacja

774 642

1 488 763

2 085 955

Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura

5 120 152

7 789 184

8 444 562

Internet

629 257

1 156 451

844 493

Systemy telefonii komórkowej

11 849 348

11 214 653

9 840 272

Telefonia stacjonarna

33 979

0

0

Pozostałe z sektora Telekomunikacja

134 111

571 818

169 160

ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA

1 631 156

4 687 538

675 770

PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI

1 860 615

712 646

707 127

Samochody

2 769 662

4 477 982

1 507 203

Oleje/Paliwa

419 013

1 696 501

38 011

Stacje benzynowe

549 435

506 275

513 629

Transport

392 974

900 781

872 290

Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport

461 602

696 386

517 006

Banki

4 615 484

6 851 895

4 248 831

Ubezpieczenia

67 965

915 263

1 317 963

Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing

1 209 332

3 061 150

998 277

Proszki do prania

156 498

54 433

547 071

Pozostałe z sektora Domowe środki czystości

165 036

1 602 075

77 270

Akcje społeczne non-profit

487 921

390 408

251 040

Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja

204 298

848 731

478 913

AGD/RTV

561 686

3 148 977

945 551

Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura

638 460

996 224

2 199 504

Biura podróży

1 212 612

2 407 552

1 131 988

Usługi medyczne

297 904

182 938

305 489

Pozostałe z sektora Usługi

4 313 016

4 533 454

3 733 786

BUDOWNICTWO

2 410 244

4 003 493

3 379 404

PRODUKTY DLA DZIECI

28 314

89 364

117 697

ODZIEŻ/OBUWIE

2 546 546

4 311 716

2 957 392

PRODUKTY DLA ZWIERZĄT

66 384

218 758

21 440

PRZEMYSŁ

33 522

1 254 781

595 222

ROLNICTWO/OGRODNICTWO

202 798

977 104

60 038

KAMPANIE POLITYCZNE

756 840

4 595 343

502 603

NIEOKREŚLONY SEKTOR

2 540 490

3 160 428

2 665 633

ŁĄCZNIE

88 328 201

130 028 163

102 635 346

Na drugiej podstronie dane dotyczące reklamy tranzytowej

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: O 1,5 proc. mniej na reklamę zewnętrzną. Mało kampanii wyborczych, więcej reklam żywności (raport)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl