SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prasa nie zniknie, ale się zmieni. "Dziennikarstwo wysokiej jakości"

- Prasa drukowana nie zniknie w najbliższych latach. Coraz większe znaczenie odgrywały będą jednak wydania elektroniczne i dziennikarstwo o wysokiej jakości, za które czytelnicy będą musieli zapłacić - uważają eksperci rynku prasowego.

Na temat perspektyw dla prasy w latach 2014-2015 podczas debaty zorganizowanej przez IAA Stowarzyszenie Reklamy dyskutowali: Edyta Sadowska (prezes Ringier Axel Springer Polska), Robert Musiał (członek zarządu Agory), Zofia Sanejko (wiceprezes domu mediowego Universal McCann) oraz Beata Mońka (ekspert, była prezes Gremi Business Communcation). Dyskutanci stwierdzili, że na razie nie ma mowy o śmierci prasy.

- Prasa w formie drukowanej nie zniknie, ale to nie będzie już tak duży biznes jak obecnie. Prasa papierowa daje czytelnikowi pewną gwarancję, można jej dotknąć - mówił podczas debaty Robert Musiał.  - Prasa na pewno przetrwa. Nie mówię, że będzie trwała wiecznie na papierze, ale mam nadzieję, że w e-wydaniach i aplikacjach mobilnych - dodała Edyta Sadowska.

Beata Mońka zwracała uwagę, że o rynku prasowym nie można już jednak mówić w oderwaniu od innych mediów, a także od konsumenta. - Model jego zachowania zmienił się. Konsument wstaje rano włącza radio i szuka informacji głównie w e-wydaniach i w portalach - podkreślała Mońka.

Przedstawiciele branży byli zgodni, że prasa przestanie być dostarczycielem newsów, ale będzie dostarczać pogłębionych treści. Tworzyć je będą znani czytelnikom, wiarygodni autorzy. Zofia Sanejko zwróciła uwagę, że najważniejsze będzie zatem inwestowanie w jakościowe dziennikarstwo. - Takie dziennikarstwo jest drogie, każdy szuka sposobu jego sfinansowania - skomentowała Sadowska.

Jednym z nich jest zachęcenie czytelników do płacenia za wartościowe treści w internecie. Zdaniem Beaty Mońki, najważniejsza jest edukacja prowadzona przez wszystkie media. Jako przykład, że jest możliwe przekonanie ludzi do płacenia za wartościowy kontent, podała rynek muzyczny. Kiedyś narzekał on na duże piractwo, obecnie wielu ludzi płaci za dostęp do serwisów z legalnymi utworami.

Edyta Sadowska przekonywała, że na aplikacjach i stronach mobilnych da się już zarabiać. Ujawniła, że 20 proc. przychodów wydawnictwa Ringier Axel Springer Polska pochodzi już z internetu i wersji mobilnych (dane te nie obejmują Grupy Onet).

Podczas debaty zwrócono uwagę na to, że domy mediowe nie wykupują w prasie tylu reklam, ile mogłyby. - Prasa jest passe w domach mediowych, ma słaby PR - mówiła prezes RASP. Jednym z powodów takiej sytuacji może być fakt, że w domach mediowych pracują młodzi specjaliście, którzy prasy zbyt dobrze nie znają. O lepszy wizerunek tego medium zamierzają walczyć wydawcy, którzy szykują zmiany w prezentacji badań czytelnictwa i wyników sprzedaży tytułów prasowych (więcej na ten temat).

Przedstawiciele rynku prasowego wierzą też, że wpływ na poprawę znaczenia prasy na rynku reklamowym może mieć podwyżka cen reklam, którą od stycznia br. wprowadziła telewizja TVN. Wyniosła ona 30 proc.

>>> Sprzedaż prasy w Polsce. Sprawdź najnowsze dane

- Gdy TVN podniósł cenę na rynku pojawiły się dwie skrajne opinie. Pierwsza mówiąca o tym, że będzie ona korzystna dla innych mediów niż telewizja, bo tam reklamodawcy przeniosą swoje budżety. Druga, że nie będzie ich już stać na reklamowanie się w innych mediach - mówiła Zofia Sanejko. Jej zdaniem, jest nadzieja, że rynek reklamy zacznie powoli rosnąć, udziały w nim poszczególnych typów mediów się zmienią, ale prasa nie będzie tracić więcej niż inni.

Zgodziła się z nią Edyta Sadowska. - Ten rok dla prasy nie będzie łatwy, ale z nadzieją patrzę na 2015 rok. Udział prasy w rynku reklamy się co prawda nie powiększy, ale nominalnie ona zyska - dodała.

>>> Czytelnictwo prasy w Polsce

 

Dołącz do dyskusji: Prasa nie zniknie, ale się zmieni. "Dziennikarstwo wysokiej jakości"

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
miron
Trochę mi wstyd za te wypowiedzi. Jeśli to są opinie ekspertów/praktyków rynku prasowego to prasa nie przetrwa ....w Polsce. Infantylne podejście do tematu, zbitek opinii powielanych przez lata, brak głebszej analizy. Zrzucanie winy na domy mediowe bo tam pracuje młodzi ludzie i prasa jest passe? To mówi prezeska najwiekszego wydawnictwa?
No i ten ulubiony przykład z rynkiem muzycznym. Ten model dziala tak , ze wszyscy sa zadowoleni oprocz twórców. Serwis zarabia, uzytkownik ma dostęp do ogromnych zbiorów tylko twórcy dostają groszki zamiast pieniędzy. Warto przeanalizować model zanim się go wychwali.
Zorganizujcie prawdziwą debatę . Powielanie hasel prasa przetrwa / nie przetrwa niczemu nie służy. Wstyd.
odpowiedź
User
LUK
wszystkim zainteresowanym tematem którzy jeszcze nie czytali polecam: Śmierć gazet i przyszłość informacji Bernarda Pouleta, autor wychodzi poza jałowe, wyświechtane komunały które przewijają się w dyskusji o przyszłości i roli prasy.
odpowiedź
User
zanim
Ciekawość, gdzie ci "eksperci" widzieli w Polsce dziennikarzy i dziennikarstwo "wysokiej jakości". Wszystko szmelc, własne interesiki lub służba partii. Jako samozwańczy ekspert, taki sam jak pozostali, twierdzę, że nikt nie zapłaci i śmieci z czasem znikną.
odpowiedź