SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W tłusty czwartek pączki jedzą prawie wszyscy Polacy

Zwykle tylko 15 proc. Polaków je ciastka 2-3 razy w tygodniu. Pozostali, czyli 75 proc., spożywają je przeciętnie raz w miesiącu. Za to w tłusty czwartek pączki jedzą niemal wszyscy Polacy - wynika z badań GfK.

1/5 respondentów deklaruje, że w tłusty czwartek je tylko po jednym pączku. Kolejne 38 proc. deklaruje już spożycie tego dnia 2 pączków, natomiast do zjadania 3 lub więcej pączków przyznaje się 37 proc. Tylko 5 proc. respondentów nie je tego dnia żadnego pączka.

37 proc. konsumentów kupuje pączki w cukierniach. Tyle samo kupuje je w sklepach spożywczych, a 15 proc. robi je sama w domu.

Kiedyś popularny zwyczaj fundowania pracownikom pączków w tłusty czwartek obecnie przetrwał w 21 proc. firm. 66 proc. przedsiębiorstw nie kupuje swoim pracownikom tego dnia pączków.

Z danych panelu gospodarstw domowych GfK wynika, że obecnie rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce jest wart 3,6 mld zł. W tej kategorii mieszczą się: produkty pakowane i na wagę, czyli ciasta (strucle, ciasta drożdżowe, rolady, babki itp.); produkty cukiernicze słodkie, czyli pączki, faworki, bułeczki mleczne, bułeczki maślane, drożdżówki, jagodzianki, bajaderki, ciastka francuskie, figurki z ciasta (baranki, mikołaje), rożki francuskie, korpusy babeczek, rogale maślane i mleczne, chałki, kruche babeczki, croissanty; spody do tortów, gofry; ciasta i ciastka chłodzone, czyli ciasta francuskie do wypieku, torty, ciasta, kremówki, ptysie z kremem, tarty, napoleonki, rolady z kremem, eklerki, itp. Analizowana kategoria nie zawiera bajgli, babeczek typu muffinki, magdalenki oraz mrożonych ciast lub ciastek.

W 2016 r. polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tys. ton produktów z tej kategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie ok. 15 kg produktów z tej kategorii, wydając na ten cel średnio 274 zł i dokonując średnio 43 aktów zakupowych. W całej kategorii 86 proc. sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 14 proc. produkty pakowane. W ujęciu wolumenowym produkty pakowane odnotowały wzrost o 7,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

W 2016 r. ok. 10 proc. całego wolumenu kategorii zostało zakupione w promocji. Średnia cena za kg produktów objętych promocją była o 16 proc. niższa niż cena produktów w pełnej cenie.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kategoria ciast i wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, wielobranżowych, w których gospodarstwa domowe zakupiły 64 proc. całego wolumenu kategorii. W przypadku produktów pakowanych najważniejszym kanałem zakupu były dyskonty.

Słodycze, w tym ciastka, są najczęściej spożywanymi produktami, po które konsumenci sięgają będąc poza domem. Produktami najczęściej spożywanymi "w drodze" są: kawa (9 proc.), produkty instant (12 proc.), słone przekąski, produkty mleczne (po 22 proc.), owoce i warzywa (40 proc.) oraz pieczywo (45 proc.). A na szczycie rankingu popularności są właśnie słodycze, po które sięga 58 proc. respondentów, w tym po batony (34 proc.), ciastka (23 proc.), wafle w czekoladzie (21 proc.) oraz batony muesli (8 proc.).

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:
- prowadzonego od ponad 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK Polonia, którego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG,
- raportu "Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016", przeprowadzonego metodą badania typu omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w połowie listopada 2016 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.
- badania własnego GfK przeprowadzonego w dniach 3-8 lutego 2017 r. metodą wywiadów bezpośrednich w ramach badania omnibus CAPI na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+.

Dołącz do dyskusji: W tłusty czwartek pączki jedzą prawie wszyscy Polacy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl