SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2,3 proc. więcej na reklamy w Polsce. Internet i kina najbardziej w górę, w sieci połowa wydatków trafia do Facebooka i Google (raport)

W pierwszym kwartale br. wartość netto polskiego rynku reklamy wyniosła 1 916,6 mln zł, o 2,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Po ok. 10 proc. wzrosły wydatki w internecie i kinach, natomiast o kilkanaście proc. zmalały w prasie - wynika z danych Starcomu.

Według Starcomu wzrost wydatków reklamowych w minionym kwartale wynika z poprawy koniunktury gospodarczej w Polsce. - Wszystkie wskaźniki makroekonomiczne wykazują pozytywną tendencje. W pierwszym kwartale wzrost PKB wyniósł aż 4 proc., a prognozy na cały 2017 r. mówią o dynamice na poziomie 3,5 proc.. Dodatkowym impulsem dla konsumentów jest program „Rodzina 500+”, w ramach którego polskie rodziny otrzymają w bieżącym roku 23 mld zł. Wszystko to pozwala zachować optymizm co do rynku reklamowego - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

- Wszystko to pozwala zachować optymizm co do rynku reklamowego. Dlatego też zmieniamy naszą prognozę i zawężamy szacowany przedział wzrostu z 2-3 proc. do 2,5-3 proc. - dodaje Kolenkiewicz.

Zdecydowanie największym kanałem komunikacji marketingowej pozostaje telewizja, w której wydatki reklamowe w minionym kwartale wyniosły 911 mln zł, o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdecydowanie najbardziej swoje inwestycje reklamowe w tym medium zwiększyła branża motoryzacyjna (o 11,3 mln zł, czyli 25,3 proc.), głównie za sprawą budżetu Volkswagen Group Polska. Sektor mediów wydał o 6,2 mln zł więcej niż rok wcześniej (22,3 proc. w górę), m.in. dzięki intensywniej kampanii serwisu ShowMax.com, a sektor urzędów i instytucji państwowych - o 7 mln zł (44,6 proc. w górę). Największą branżą jest niezmiennie farmacja (z wydatkami wynoszącymi 227,3 mln zł), przed handlem i żywnością.

Inwestycje na reklamy radiowe zmalały o 3,2 proc. do 149 mln zł, a w samym marcu były aż o 10,7 proc. niższe niż rok wcześniej. Branża farmaceutyczna w całym kwartale wydała o 5 mln zł (czyli 17,9 proc.) więcej niż przed rokiem, za to sektor handlowy w samym marcu ograniczył budżety o 13 proc., co wynika m.in. z tego, że Wielkanoc przypadła w br. później niż w ub. Mocno urosły także wydatki sektora określanego jako pozostałe, głównie za sprawą akcji niestandardowych radia RMF FM

Reklama outdoorowa zanotowała spadek o 1 proc. do 99 mln zł, co wynika głównie z ograniczenia o ok. 20 proc. wydatków na reklamę tranzytową i cyfrową. Po stronie reklamodawców najbardziej (o 5,8 mln zł, czyli 46,3 proc.) nakłady zwiększyła branża mediów, głównie dzięki intensywnej kampanii serwisu Pyszne.pl. Jeśli chodzi o typy nośników, co jedynym, na który przeznaczono więcej niż przed rokiem, były citylighty.

Inwestycje reklamowe w magazynach zmalały w skali roku o 10,9 proc. do 71 mln zł, mimo że firma Aflofarm wydała tam trzy razy więcej niż rok wcześniej. Mocno swoje nakłady ograniczyły natomiast sektor higieny i pielęgnacji (o 2,8 mln zł, czyli 19,2 proc.), odzieży i dodatków (o 2,3 mln, czyli 23,7 proc.) i mediów (o 2,2 mln zł, czyli 26,5 proc.).

Z kolei w dziennikach wydatki reklamowe zmniejszono o 14,5 proc. do 42 mln zł. Jedynymi, niewielkimi wolumenowo kategoriami, które zwiększyły tam inwestycje, są czas wolny (0,2 mln zł, czyli 7 proc.) oraz komputery i audio video (o 0,2 mln zł, czyli 51,1 proc.).

Wartość reklamy kinowej wzrosła w skali roku o 9,3 proc. do 26 mln zł. Jest to związane z rosnącą frekwencją w kinach - w minionym kwartale sprzedano 17,1 mln biletów, o 11,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie intensywnie promowały się firmy Kino Świat, Storck, McDonald’s i Volkswagen Group Polska.

W internecie wydatki reklamowe zwiększyły się o 10,6 proc. (czyli 59,1 mln zł) do 618 mln zł. Więcej niż rok wcześniej zainwestowała branża handlowa (o 5,2 mln zł, czyli 5,6 proc.) i motoryzacyjna (o 8,4 mln zł, czyi 13,1 proc.), a mniej - sektor finansowy (o 12,6 mln zł, czyli 14,8 proc.).

Starcom szacuje, że ponad połowa wydatków na reklamy internetowe trafiła do Google (do której oprócz wyszukiwarki należy YouTube i sieć Google Display Network) oraz Facebooka, który osiągnął najwyższą dynamikę wzrostu. Udział mobile’u w całym rynku reklamy internetowej wyniósł 36,1 proc.

Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał w skali roku z 48,4 do 47,5 proc., a prasy - z 6,9 do 5,9 proc. Natomiast internet zanotował wzrost z 29,8 do 32,3 proc.

Wydatki reklamowe branży mediów wzrosły o 29,1 proc. do 108,6 mln zł (co związane jest z intensywnymi kampaniami serwisów internetowych Pyszne.pl, Momondo.pl czy Showmax.com), a branży odzieży i dodatków - o 25 proc. do 39,4 mln zł.

Sektor motoryzacyjny zwiększył inwestycje reklamowe o 12,7 proc. do 156,5 mln zł, a telekomunikacyjny - o 10,9 proc. do 170,9 mln zł. W tym drugim największym marketerem był T-Mobile Polska.

Znacząco spadły natomiast nakłady branży żywności (o 14,1 proc. do 205,1 mln zł) i finansów (o 18,5 proc. do 138,7 mln zł). W tej pierwszej znaczenie miało to, że Wielkanoc przypadła w tym roku w połowie kwietnia, a w ub.r. była pod koniec marca. Swoje inwestycje ograniczyły m.in. firmy Nestle, Unilever, Hochland czy Maspex Wadowice.

Dołącz do dyskusji: 2,3 proc. więcej na reklamy w Polsce. Internet i kina najbardziej w górę, w sieci połowa wydatków trafia do Facebooka i Google (raport)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl