SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

15% Polaków regularnie jada poza domem, średnio ponad 20 zł za posiłek

Poza domem regularnie jada ok. 15% Polaków, a co piąty przynajmniej 1-3 razy w miesiącu - wynika z badania IQS.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Średnio za posiłek płacimy lekko ponad 20 zł, ale są też osoby skłonne wydać więcej niż 45 zł na osobę.

Jedząc na mieście najczęściej wybieramy pizzerie (54%). Nieco mniejszą popularnością cieszą się restauracje z obsługą kelnerską (48%) oraz sieciowe fast foody (39%). Chętnie korzystamy też z oferty "street food'ów". Ulubionym daniem w tym segmencie jest kebab (szczególnie wśród osób młodych, w wieku 19-24). Rośnie jednocześnie rynek burgerów. Popularność zyskują też kawiarnie, które coraz częściej są odwiedzane przez młodych, majętnych mężczyzn.

Najbardziej lubimy kuchnię polską (56 proc.), włoską (52 proc.) i amerykańską, czyli hamburgery i hot dogi (33 proc.).

Jeśli chodzi o rodzaj zamawianego dania w lokalu i na wynos, sytuacja jest zróżnicowana. W restauracji lub innym punkcie gastronomicznym wybieramy zazwyczaj pizzę (39 proc.), tradycyjne dania kuchni polskiej (31 proc.), kebab (24 proc.) i makarony (23 proc.). W przypadku opcji na wynos lub z dowozem zamawiamy pizzę (65 proc.), kebab (27 proc.), dania kuchni chińskiej/wietnamskiej (13 proc.), hamburgery (12 proc.). W tym wypadku dania kuchni polskiej i makarony znajdują się na dalszym miejscu (wskazuje je po 8 proc. badanych).

Dlaczego stołujemy się poza domem? Badani najczęściej wskazują na kontekst społeczny ("Lubię spotykać się ze znajomymi i jeść poza domem"), wygodę i oszczędność czasu. Świętowanie specjalnych okazji, takich jak urodziny czy rocznica, znalazło się na 4. miejscu. Co trzeci badany jada poza domem zarówno w tygodniu, jak i w weekend.

Zanim zjemy w danym miejscu, najpierw szukamy informacji o nim. Naszym głównym źródłem wiedzy są znajomi i rodzina oraz internet.

Ponadto wybierając lokal, bierzemy pod uwagę przede wszystkim jakość dań (58 proc.). Cena i lokalizacja to kolejne najistotniejsze kryteria (odpowiednio 47 i 30 proc.). Schodzą one na nieco dalszy plan, gdy już jesteśmy w restauracji i mamy możliwość ocenić pozostałe czynniki. Wówczas najważniejsza nadal pozostaje jakość potraw (72 proc.), ale na kolejnych miejscach pojawia się "czynnik ludzki" (61 proc.), czyli rodzaj relacji nawiązanej z klientem oraz ogólna czystość lokalu (55 proc.). Mimo że jakość ma szczególne znaczenie, to 70 proc. badanych nie zgłasza uwag, gdy otrzymane danie ich nie satysfakcjonuje.

Badanie wykazało także, że gotowanie sprawia Polakom przyjemność. 67% respondentów nie widzi w tym przykrego obowiązku. Co więcej nieustannie poszukujemy inspiracji, korzystając przede wszystkim z zasobów sieci. Wysoki jest przy tym prestiż zawodu kucharza. Ponad połowa Polaków uznała zawód szefa kuchni/kucharza za atrakcyjny.

 

 

Badanie zostało przeprowadzonego przez IQS na zlecenie Makro Cash & Carry w marcu 2015 r. metodą CAWI (wywiadów internetowych wspomaganych komputerowo z wykorzystaniem techniki Real Time Sampling) na reprezentatywnej próbie 1000 polskich internautów powyżej 15. roku życia.

Dołącz do dyskusji: 15% Polaków regularnie jada poza domem, średnio ponad 20 zł za posiłek

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl