SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Komisja Etyki Reklamy: „każdy pożycza” w spocie promującym Bocian Pożyczki to skrót, a nie manipulacja

Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę na wypowiadane w spocie telewizyjnym marki pożyczkowej Bocian Pożyczki stwierdzenie, że „każdy pożycza”. Uznała, że nie jest to statystyka mogąca wprowadzać w błąd, tylko rodzaj metafory.

Kadr ze spotu reklamującego Bocian Pożyczki Kadr ze spotu reklamującego Bocian Pożyczki

Skarga skierowana do Komisji Etyki Reklamy dotyczyła spotu marki Bocian Pożyczki (należącej do firmy Everest Finanse) emitowanego od sierpnia br. W reklamie dwie osoby mówią krótko o pożyczaniu, jedna stwierdza, że „każdy pożycza”.

Właśnie tych słów dotyczyła skarga. Jej autor uznał, że jest to sugestia, że każdy obywatel pożycza, przy czym nie poparto jej żadnymi statystykami. - Stwierdzenie to wprowadza w błąd i nie jest etyczne włączając do tego sielankowy i frywolny montaż̇ wideo. W reklamie pożyczanie traktowane jest jako coś normalnego i może działać́ na szkodę̨ mniej roztropnego odbiorcy - oceniono w skardze.

 

Firma Everest Finanse tłumaczyła, że słowa „każdy pożycza” nie odnoszą się do żadnego konkretnego produktu, w tym tzw. chwilówek, tylko wynika z zastosowanej w spocie reklamowym konwencji polegającej na przytaczaniu wypowiedzi różnych osób.

- Brak przedstawionych statystyk nie wskazuje na chęć ukrycia jakichkolwiek danych, a jedynie wynika ze skrótowego charakteru przekazu reklamowego. Ponadto konieczność przestawienia odpowiednich statystyk nałożona jest na instytucje finansowe, jednak nie dotyczą one spotu reklamowego, którego dotyczy skarga - wskazała spółka.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że w spocie nie naruszono standardów przekazu reklamowego. Zwróciła uwagę, że słowa „każdy pożycza” są wypowiadane przez jedną z bohaterek, która tak też uzasadnia swoje działanie polegające na pożyczeniu pieniędzy. - Stwierdzenie to nie pochodzi bezpośrednio od reklamodawcy, nie stanowi też hasła reklamowego - podkreślono.

- Tego rodzaju przedstawienie opinii - wypowiadanej przez postacie występujące w reklamie - nie może być uznawane za równoznaczne z twierdzeniem reklamodawcy. Przekaz reklamowy w tym przypadku wykorzystał pewną scenkę rodzajową, mającą na celu zobrazowanie danej postawy i zdania oraz stanowi pewien rodzaj metafory - dodano w stanowisku Komisji Etyki Reklamy.

Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: „każdy pożycza” w spocie promującym Bocian Pożyczki to skrót, a nie manipulacja

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Teleman
RSO 150% lichwa
1 0
odpowiedź
User
Prof
Czemu ten bocian ma taką cienką szyję?
0 0
odpowiedź