SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kina Helios z 36 mln zł straty, pod kreską także Pasibus

Powrót kin do pełnej działalności przyniósł w ub.r. Heliosowi wzrost przychodów o 56 proc., ale strata netto pogłębiła się o jedną piątą do 36,1 mln zł. Należący do niego właściciel sieci gastronomicznej Pasibus zwiększył wpływy o jedną trzecią i stratę netto o 1,9 mln zł.

2022 rok był pierwszym od trzech lat, w którym kina działały przez 12 miesięcy bez lockdownow covidowych (do końca lutego obowiązywał jedynie limit zapełnienia do 30 proc. miejsc). Według danych Boxoffice i szacunków Agory widzowie kupili łącznie 42,8 mln biletów, wobec 29 mln rok wcześniej.

Dla należącej do Agory sieci Helios przełożyło się to na wzrost przychodów z 216,39 do 338,06 mln zł, czyli o 56,2 proc. Sprzedała w ub.r. 10 mln biletów, w 2021 roku było to 6,7 mln.

Prawie 200 mln z biletów, przekąsek i napojów

Tak duża dynamika częściowo wynika z tego, że od stycznia do maja 2021 roku kina były jeszcze zamknięte wskutek obostrzeń covidowych. Całoroczne przychody Heliosa z biletów poszły w górę o 51,6 proc. do 192,4 mln zł, ze sprzedawanych widzom przekąsek i napojów - o 66 proc. do 103,6 mln zł, a z emisji reklam - o 74,7 proc. do 29 mln zł.

Przy czym w drugim półroczu dynamika była dużo niższa. O ile w trzecim kwartale sprzedaż biletów wzrosła jeszcze o 4,1 proc. do 47,9 mln zł, a przekąsek i napojów - o 5,4 proc. do 27,3 mln zł, o tym w czwartym nastąpiły spadki: w przypadku biletów o 9,2 proc. do 58,1 mln zł, a w przekąskach i napojach - o 1 proc. do 30,9 proc.

W czwartym kwartale widzowie kupili w Heliosie 3 mln biletów, o 0,4 mln mniej niż rok wcześniej. We wszysktkich kinach w Polsce sprzedaż zmalała z 14,7 do 11,9 mln biletów.

Mimo wysokiego wzrostu całorocznych przychodów Helios nie poprawił rentowności: jego strata netto pogłębiła się z 30,48 do 36,12 mln zł.

To i tak dużo lepiej niż w 2020 roku, gdy po wybuchu epidemii kina zostały zamknięte najpierw od połowy marca do maja, a potem od października, a w okresie letnim z jednej strony obowiązywały restrykcyjne obostrzenia, a z drugiej brakowało hitowych filmów, które trafiły do platform streamingowych lub producenci czekali z ich premierami. W konsekwencji Helios przy 139,42 mln zł przychodów zanotował aż 127,42 mln zł straty netto.

Spółka uzyskała ok. 17 mln zł bezzwrotnego wsparcia publicznego w ramach tzw. tarcz dystrybuowanej przez Polski Fundusz Rozwoju. W połowie 2021 roku dostała 5,03 mln zł, z czego umorzono spłatę 3,13 mln zł, a wiosną ub.r. - 18,91 mln zł (nie musiała zwracać 14,07 mln zł). Ponadto Helios oraz zajmujący się produkcją i dystrybucją filmów Next Film w 2020 i 2021 roku zostały zwolnione ze składek na ZUS o sumie 4,94 mln zł.

Helios ma obecnie 53 kina z 296 ekranami i prawie 55 tys. miejsc na widowni.

Pasibus dalej ze stratą

Na początku 2019 roku Helios zainwestował 10 mln zł w spółkę Step Inside rozwijającą sieć burgerowni Pasibis, obecnie ma 82,3 proc. jej udziałów.

Mimo covidu Step Inside skokowo zwiększył skalę swojego biznesu: w 2019 roku miał 6,97 mln zł przychodów, rok później już 17,02 mln zł, w 2021 roku 28,8 mln zł, a w ub.r. 38,61 mln zł. Częściowo wynika to głównie z rozwoju sieci: obecnie liczy 30 lokali (12 działa we Wrocławiu), o cztery więcej niż w połowie 2020 roku.

Firma nieprzerwanie notuje ujemną rentowność: w 2019 roku jej strata netto wyniosła 1,35 mln zł, rok później sięgnęła 5,49 mln zł, w 2021 roku było to 2,82 mln zł, a w ub.r. 4,71 mln zł.

W ciągu 12 miesięcy Step Inside dostał dwie pożyczki od należącej do Agory spółki AMS Serwis: wiosną ub.r. 3,7 mln zł (do spłaty przez 3 lata), a w styczniu br. 2 mln zł (spłata do końca 2015 roku).

Dużo więcej na pracowników, prąd i filmy

Z czego wynikają straty Heliosa i Step Inside? W całym segmencie filmowo-książkowym Agory, obejmującym też Next Film i książkowo-płytowe Wydawnictwo Agora, wydatki operacyjne w ub.r. poszły w górę o 32,4 proc. do 444,5 mln zł, przy czym w przypadku wydawnictwa minimalnie zmalały - z 49,7 do 46,6 mln zł.

Zdecydowanie najmocniej zwiększyły się koszty usług obcych - z 96,3 do 148,9 mln zł, na co złożyły się wyższe wydatki na kopie filmów, wynagrodzenia dla ich producentów oraz inne koszty związane z kinami i lokalami gastronomicznymi. Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wzrosły z 60,3 do 80,7 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 11,6 do 19,2 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Natomiast koszty materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów podskoczyła z 37,6 do 66,1 mln zł, bo do większych zakupów na potrzeby kin i gastronomii doszły wyższe ceny prądu.

Tylko w czwartym kwartale ub.r. wydatki operacyjne wzrosły tylko o 3,7 proc. do 130,6 mln zł, a koszty materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyły się z 15,1 do 18,1 mln zł, a reprezentacji i reklamy - z 4,5 do 5,6 mln zł. Za to nakłady na usługi obce spadły z 45,5 do 42,3 mln zł, a koszty pracownicze - z 20,8 do 19,2 mln zł.

Helios pożegnał się z 69 pracownikami

Bilans pionu filmowo-książkowego Agory poprawiło umorzenie spłaty 14,1 mln zł pożyczki od PFR. Obciążeniem były natomiast wydatki jednorazowe: 2,2 mln zł odpisów aktualizujących dotyczących aktywów trwałych Heliosa i 1,8 mln zł kosztów zmniejszenia zatrudnienia (w listopadzie ub.r. Helios porozumiał się co do zwolnienia maksymalnie 53 pracowników i dobrowolnego odejścia 16 osób).

Rentowność całego segmentu polepszył też skok przychodów Next Film z 14,7 do 33,9 mln zł. Całoroczny zysk EBITDA wzrósł z 61,5 do 99,6 mln zł, a wynik operacyjny - z 23,2 mln zł straty do 16 mln zł zysku.

Gorzej było w samym czwartym kwartale: zysk EBITDA zmalał z 39,6 do 33,2 mln zł, a zysk operacyjny - z 16 do 9,6 mln zł.

Grupa Agora w czwartym kwartale ub.r. zanotowała spadek przychodów o 5,9 proc. do 331 mln zł. Jej strata w całym ub.r. sięgnęła 105,7 mln zł, prawie połowa wynika ze zrealizowanych przez firmę odpisów.

Dołącz do dyskusji: Kina Helios z 36 mln zł straty, pod kreską także Pasibus

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Talk
Podobnie jak Internet położył prasę drukowaną, tak platformy streamigowe położyły kina. Natomiast widz szuka czegoś tańszego, co zapewnia własny, duży ekran w domu, piwko, ktoś z boku i za cenę jednego biletu dla jednej osoby ma jeden, cały miesiąc oglądania całą dobę nowości, seriali czy innej klasyki. Takie są realia i nikt tego nie zatrzyma
47 11
odpowiedź
User
Według mnie
To nie jest zła wiadomość, powiem więcej to jest dobra wiadomość.
0 0
odpowiedź
User
Ulkiks
Czyli burgery pewnie będą jeszcze mniejsze. A szkoda, bo IMHO to była kiedyś najlepsza burgerownia na mieście. Co do kin. Widzę po sobie, że mając 4 platformy streamingowe przestałem praktycznie chodzić. Zresztą na co jak w kinach głównie bajki, ekranizacje komiksów i papka poprawnie polityczno swiatopogladowa.
0 0
odpowiedź