SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PKN Orlen chce przejąć Lotos, celem synergie operacyjne i kosztowe. Obajtek: mamy determinację, by zrobić to sprawnie

PKN Orlen podpisał z Grupą Lotos list intencyjny dotyczący rozmów w sprawie kupna minimum 53 proc. akcji tej drugiej firmy. - Celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe m.in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych - podał Orlen.

W komunikacie Orlenu podano, że model kupna akcji Grupy Orlen, harmonogram oraz szczegółowe zasady realizacji tej transakcji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane. Konieczne będzie również uzyskanie zgód odpowiednich organów ochrony konkurencji (na czele z UOKiK-iem) oraz zgód korporacyjnych.

Nie poinformowano, na jak długo przewidziano rozmowy w tej sprawie. Zaznaczono, że podpisanie listu intencyjnego nie przesądza, że dojdzie do transakcji.

Prezes Orlenu Daniel Obajtek (objął tę funkcję na początku lutego br.) przypomniał, że koncepcja połączenia tej firmy z Orlenem byłą wysuwana od kilkunastu lat. - Zabrakło jednak determinacji, aby ten proces zrealizować. Może dlatego, że tak ważna decyzja biznesowa rozpatrywana była głównie w kategorii emocji, a nie twardych faktów i liczb - stwierdził.

- Budowa silnego, zintegrowanego koncernu paliwowo-petrochemicznego to decyzja biznesowa niezbędna z kilku perspektyw: przyszłości biznesowej obu firm, budowania wartości firmy dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale również interesu klientów indywidualnych. Ta świadomość powoduje, że mamy pełną determinację, aby ten proces sprawnie i skutecznie przeprowadzić - przy wsparciu Skarbu Państwa jako kluczowego akcjonariusza, a jednocześnie przy poszanowaniu praw wszystkich akcjonariuszy i z troską o pracowników - podkreślił Obajtek.

- Podpisanie listu intencyjnego to przejście od trwającej wiele lat fazy planów i pomysłów do realizacji. Ze względów formalnych, m.in. konieczności uzyskania niezbędnych zgód, ten proces potrwa około roku. Zamierzamy zachowywać pełną transparentność i o kolejnych krokach będziemy na bieżąco informować wszystkich zainteresowanych interesariuszy - zapewnił.

Krótko po ogłoszeniu, że podpisano list intencyjny, akcje obu firm podrożały na giełdzie o 5-6 proc. Tuż po godz. 13 za akcję Orlenu płacono 99,02 zł, a za akcję Lotosu - 58,02 zł.

Przy cenie 58 zł kapitalizacja giełdowa Grupy Lotos wynosi 10,72 mld zł. Do Skarbu Państwa należy 53,19 proc. akcji firmy, a żaden z jej pozostałych akcjonariuszy nie ma więcej niż 5 proc. akcji. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. Grupa Lotos osiągnęła 17,16 mld zł wpływów ze sprzedaży (wobec 14,56 mld zł rok wcześniej) i 1,19 mld zł zysku netto (w 2016 roku zysk wyniósł 711,7 mln zł).

Kapitalizacja Orlenu przy cenie 99 zł za akcję wynosi 42,34 mld zł. Skarb Państwa ma 27,52 proc. akcji firmy. W ub.r. koncern zanotował 95,36 mld zł wpływów ze sprzedaży (20 proc. więcej niż rok wcześniej) i 7,17 mld zł zysku netto (wobec 5,74 mld zł w 2016 roku).

O fuzji być może zdecyduje Komisja Europejska

We wtorek po południu do planów przejęcia Lotosu przez Orlen odniósł się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Wniosek o koncentrację nie wpłynął do nas. Najprawdopodobniej sprawa fuzji spółek o tak dużych obrotach trafi do Komisji Europejskiej. Gdyby okazało się, że to KE jest uprawniona do zbadania tego połączenia - możemy wystąpić o przejęcie sprawy - poinformował na Twitterze regulator.

 

Dołącz do dyskusji: PKN Orlen chce przejąć Lotos, celem synergie operacyjne i kosztowe. Obajtek: mamy determinację, by zrobić to sprawnie

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
luk
czyli orlen będzie goły i wesoły, ostatnio wydał kilka MLD na UNI
0 0
odpowiedź
User
prawnik
I bardzo dobrze. Patologią jest sytuacja, kiedy firmy mające tego samego właściciela konkurują ze sobą.
0 0
odpowiedź
User
dojenie z CIT
straci Gdańsk, straci Pomorze. CPN wraca, ma być też centralny port lotniczy, centralny port... czekam na centralną hutę lub kopalnię bo centralna tvp już jest
0 0
odpowiedź