SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spadła sprzedaż „Gazety Wyborczej”, najwięcej straciły wydania wtorkowe

Dokonane w październiku ub.r. zmiany w papierowych wydaniach „Gazety Wyborczej” nie zahamowały spadków sprzedaży dziennika. Najwięcej straciły wydania wtorkowe. - Czasy dla wydawców mamy trudne, jednocyfrowe spadki sprzedaży można obecnie uznać za sukces, a dwucyfrowe stają się normą - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w domu mediowym MullenLowe MediaHub.

Adam Michnik, redaktor naczelny "Gazety Wyborczej"; fot. PAP/Tomasz Gzell Adam Michnik, redaktor naczelny

Od 17 października 2016 roku „Gazeta Wyborcza” ukazuje się w nowej formule wydawniczej. Wtedy też nastąpiła zmiana ceny poszczególnych wydań dziennika: w poniedziałki i piątki egzemplarz „GW” kosztuje 3,99 zł (wcześniej było to odpowiednio 2,90 zł i 3,40 zł), we wtorki, środy i czwartki - 2,99 zł (poprzednio: we wtorki i środy 2,90 zł, a w czwartki 3,40 zł), a wydanie weekendowe - 4,49 zł w Warszawie i 4,29 zł w pozostałych miastach (wcześniej było to 3,50 zł).

Zmiany nastąpiły również w stałych dodatkach dołączanych do dziennika. Na poniedziałek (z czwartku) przeniesiony został „Duży Format”, ze środy na piątek - „Tylko Zdrowie”. Ponadto „GW” poniedziałkowe wydanie wzmocniła nowym 20-stronicowym tygodnikiem „Mój biznes. Ludzie, praca, innowacje”.

Bez zmian w piątki ukazują się: „Gazeta Telewizyjna” i „Co Jest Grane 24”, a w soboty „Wysokie Obcasy” oraz „Magazyn Świąteczny”, który zyskał nową formułę.

Zmalała sprzedaż wszystkich wydań, najwięcej straciły wtorkowe

Średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” w pierwszych czterech pełnych miesiącach po zmianach - czyli od listopada 2016 roku do lutego 2017 roku - wynosiła 125 234 egz. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej wynik ten zmniejszył się o 19,72 proc.- pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl.

- Niestety czasy dla wydawców mamy trudne, jednocyfrowe spadki sprzedaży można obecnie uznać za sukces, a dwucyfrowe stają się normą - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w domu mediowym MullenLowe MediaHub. - Czytelnictwo druku spada tak z powodów ekonomicznych jak i politycznych związanych z wyraźnie zarysowanymi podziałami ideologicznymi w społeczeństwie - dodaje.

Z analizy danych sprzedaży „Gazety Wyborczej” w podziale na dni tygodnia wynika, że spadki nastąpiły w każdym wydaniu. Największą stratę, wynoszącą 31,81 proc., zanotowały wydania wtorkowe, a najmniejszą - piątkowe, których sprzedaż obniżyła się o 8,81 proc.

O 29,34 proc. spadła sprzedaż „Gazety Wyborczej” w czwartki, o 23,61 proc. w środy, o 17,37 proc. w poniedziałki, a o 14,04 proc. w soboty.

Warto również zwrócić uwagę na duże różnice sprzedaży dziennika w poszczególnych dniach, wynoszące nawet kilkadziesiąt procent względem uśrednionego wyniku. W badanym okresie najwyższą sprzedaż „GW” notowała w piątki (średnio 200 699 egz.), a najniższą - we wtorki (88 001 egz.). Ponadto to właśnie piątkowe wydania zanotowały najmniejszą stratę sprzedaży w ujęciu procentowym, a wtorkowe - największą.

- Jeżeli chodzi o poszczególne dni tygodnia, to bardzo dobrze wypada zawsze mocne a dodatkowo wzmocnione jeszcze „Tylko zdrowiem” wydanie piątkowe, przyzwoicie sobotnie i poniedziałkowe, zaskakująco dobrze czwartkowe na przykładzie którego widać jak bardzo wrażliwi na cenę są nabywcy - to jedyny dzień którego nie dotknęły podwyżki cen, wtorkowe zdecydowanie najgorzej - komentuje buying director z MullenLowe MediaHub.

Sprzedaż „Gazety Wyborczej” spadła również względem ostatnich czterech miesięcy poprzedzających zmiany. W porównaniu do okresu od czerwca do września 2016 roku średni wynik wszystkich wydań obniżył się o 8,01 proc.

W tym ujęciu piątkowe wydania, jako jedyne, zanotowały wzrost - było to 2,80 proc. Natomiast najwięcej straciły wydania wtorkowe - 17,79 proc.

Należy dodać, że w ostatnich latach spada sprzedaż nie tylko „Gazety Wyborczej”, ale również innych ogólnopolskich dzienników. Na przykład większość z nich w 2016 roku zanotowała najniższe wyniki w historii.

Pomimo spadku sprzedaży papierowych wydań „Gazety Wyborczej”, rośnie liczba płatnych subskrypcji cyfrowych tego dziennika. Na koniec ub.r. było to prawie 100 tys. użytkowników, podczas gdy rok wcześniej liczba ta wynosiła 77 tys. - Część potencjalnych czytelników przenosi się do online’u, co widać wyraźnie na przykładzie właśnie „GW” i 100 tys. subskrybentów wyborczej.pl - komentuje Niepsuj.

Wydawca zapowiada, że na koniec br. chce mieć 110 tys. klientów subskrypcji cyfrowej „GW”. Jednocześnie zamierza skupić się na zwiększeniu średnich wpływów od tych użytkowników.

- Na taką a nie inną sprzedaż „GW” ma również wpływ ograniczenie zakupów wydań papierowych przez spółki Skarbu Państwa - dodaje buying director z MullenLowe MediaHub. Ponad trzy miesiące temu wicenaczelny „Gazety Wyborczej” Jarosław Kurski i jej wydawca Jerzy Wójcik poinformowali, że dostają od czytelników informacje o problemach z kupieniem dziennika m.in. na niektórych stacjach benzynowych, pocztach i w sądach. Z kolei w lipcu ub.r. redaktor naczelny „Newsweeka” Tomasz Lis stwierdził, że zespół tygodnika dostaje sygnały, że na stacjach paliwowych Orlen „Newsweek” i „Gazeta Wyborcza” są dużo gorzej eksponowane, niż wcześniej.

W zeszłym roku w redakcji „GW” nastąpiło wiele zmian personalnych, m in. w okresie od października do grudnia ub.r. w całej Agorze miały miejsce zwolnienia grupowe, które objęły 176 pracowników, głównie z zespołu „Gazety Wyborczej”.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Dołącz do dyskusji: Spadła sprzedaż „Gazety Wyborczej”, najwięcej straciły wydania wtorkowe

39 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Abd
To dobry papier do tyłka :)
0 0
odpowiedź
User
arnie
"buying director w domu mediowym MullenLowe MediaHub"
zaopatrzeniowiec czyli? :D:D

0 0
odpowiedź
User
ABS
Adama Michnika i Wyborczą ratuje około 380 restauracji McDonalds. W każdym lokalu są po 3 gazety
Wyborczej. Nie widziałem jednak zainteresowania gazetą ze strony klientów lokalu.
Zastanawiające jest to, że McDonalds sponsoruje miesięcznie Michnika kwotą około 70 tys zł.
0 0
odpowiedź