SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sukces WOŚP. "To nie fasadowa organizacja, która robi dużo szumu, ale realne działania"

Tegoroczny 29 finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy znów przyniósł rekordowy wynik - ponad 127 mln zł, a to nie wszystko, bo liczenie, podobnie jak wiele aukcji, wciąż trwa. Według ekspertów od wizerunku, sukces WOŚP to efekt zaufania Polaków do Orkiestry, wzajemnej lojalności, transparentności tej fundacji, ale też umiejętności dostosowania się jej organizatorów do nowej rzeczywistości. To również siła formatu, który od lat daje poczucie stabilizacji, niezmienności i powtarzalności.

Podczas poniedziałkowej konferencji Jerzy Owsiak poinformował, że według stanu na ten dzień deklarowana suma zebranych pieniędzy podczas tegorocznego, 29 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wynosi 127 495 626 zł. - W tej chwili na koncie mamy ponad 24 miliony złotych i cały czas liczymy- powiedział.

Już w tym momencie oznacza to pobicie ubiegłorocznego rekordu- w zeszłym roku finał zamykał się z kwotą 115 mln zł. Ostatecznie WOŚP w 2020 roku zebrał 186 mln zł. 

W tym roku fundusze zostaną przekazane na zakup sprzętu na dziecięce oddziały laryngologii, otolaryngologii i diagnostyki głowy. Pierwotnie tegoroczny finał miał odbyć się 10 stycznia br.,jednak z powodu pandemii został przesunięty o 3 tygodnie z powodu obowiązujących obostrzeń. Mimo ich przedłużenia, finał odbył się 31 stycznia, ale w znacznie ograniczonej w porównaniu do lat poprzednich formule. Wzięło w nim udział znacznie mniej wolontariuszy, nie było organizowanych co roku plenerowych koncertów (zastąpiły je koncerty online).

WOŚP to też ideologia i postawa społeczno-polityczna

Barbara Krysztofczyk, trenerka medialna i ekspertka ds. wizerunku, szefowa agencji szkoleniowo-konsultingowej Krystal Point zwraca uwagę, że WOŚP jest jedną z niewielu inicjatyw, które kojarzą się w Polsce nie tylko z dobroczynnością, ale też ideologią, postawą społeczno-polityczną. - Niektórzy będą wspierać Orkiestrę, bo takim gestem chcą „coś pokazać" inni z tych samych względów nie wrzucą nic do serduszkowych puszek. Nie ma drugiej organizacji charytatywnej, która tak bardzo polaryzowałaby polityków, księży i media. I mam wrażenie, że po śmierci Pawła Adamowicza ten polityczny rys jeszcze się na wizerunku WOŚP utrwalił - uważa Krysztofczyk.

Zdaniem ekspertki do tegorocznego sukcesu Orkiestry przyczyniła się nie tylko reguła wzajemności (jak Owsiak pomógł w pandemii nam, to teraz my WOŚP-owi), ale też efekt naszego narodowego współprzeżywania pandemii. - Od wielu miesięcy my sami czujemy się poszkodowani, pokaleczeni, niesprawiedliwie potraktowani przez los. To mogło mieć wpływ na większą wrażliwość i łatwiejsze utożsamianie się z emocjami ludzi najsłabszych. A od tego już tylko krok do współczucia i chęci wsparcia. Nie bez znaczenia jest też fakt, że celem tegorocznej zbiórki jest zakup sprzętu dla oddziałów dziecięcych, a jak pokazuje wiele badań - właśnie dzieciom Polacy pomagają najchętniej - mówi szefowa agencji Krystal Point.

Orkiestra ma lojalnych zwolenników, hejt jej nie szkodzi

Eliza Misiecka, dyrektorka Genesis PR dodaje, że wszelkie próby hejtu dotyczące Orkiestry i samego Jurka Owsiaka nie odnoszą żadnego skutku, a wynika to z tego, że przez lata aktywności WOŚP prawie każdy zetknął się ze sprzętem kupionym za zebrane środki, a wiele dzieci zawdzięcza mu życie. - Polacy doskonale rozumieją, że WOŚP to nie fasadowa organizacja, która robi dużo szumu - ale realne działania, które są dobre dla wszystkich Polaków. Taki mocny fundament trudno jest zniszczyć negatywnymi atakami. Po drugie w pandemii Polacy jeszcze bardziej cenią tych, którzy działają na rzecz polskiej służby zdrowia - pozostającej od lat w dramatycznej kondycji. W trudnych czasach pandemii ludzie jeszcze bardziej potrzebują dobra i miłości, którymi mogą się dzielić - a WOŚP to najlepszy sposób na okazanie takiej solidarności - podkreśla Eliza Misiecka.

- Orkiestra od wielu lat ma lojalnych zwolenników, którzy, niezależnie od wszystkiego, będą ją wspierać. Musiałoby wydarzyć się coś naprawdę niedobrego i kontrowersyjnego w Fundacji, żeby straciła wiarygodność. Wiele osób i firm, mimo pandemii, jest w dobrej kondycji finansowej, więc konsekwentnie przekazują darowizny - dodaje Anna Ruszczak, ekspert PR/CSR.  Jej zdaniem negatywne komentarze pod adresem WOŚP, które pojawiły się kilka dni temu po tym,jak Jurek Owsiak ogłosił,że w tym roku Orkiestra gra ze Strajkiem Kobiet mogły wzmocnić poparcie dla WOŚP wśród jej zwolenników ,zaś wśród przeciwników, głównie z tzw. elektoratu, jeszcze bardziej ich zacietrzewić.

Chcemy "dawać na Owsiaka"

Dla Zofii Bugajnej-Kasdepke, niezależnej ekspertki od wizerunku i PR, WOŚP zdaje test za testem od 28 lat. Uważa, że pandemiczny rok unaocznił jeszcze bardziej różnicę między dobrze a źle wydawanymi pieniędzmi, a Orkiestra w chwili największego strachu i poczucia niemocy kupiła respiratory, sprzęt medyczny i ochrony osobistej dla medyków, zbierała środki na Fundusz Interwencyjny - szybko, skutecznie, bez pudła. - Gdy porównamy gospodarność polityków i WOŚP, to kontrast jest miażdżący - dlatego chcemy „dawać na Owsiaka", bo czujemy, że te pieniądze nie idą zwyczajnie w błoto -podkreśla ekspertka.

Jej zdaniem ważnym czynnikiem sukcesu WOŚP jest siła formatu. - Od 1993 roku przyzwyczailiśmy się do „grania" Orkiestry; zawsze o tej samej porze niemal cała Polska wpadała w to samo pozytywne szaleństwo i entuzjazm, dlatego chętnie nadal dajemy się porwać tej fali. W tym roku bardzo brakowało nam poczucia wspólnoty i odrobiny radości, ale Orkiestra pięknie wypełniła tę lukę - podkreśla nasza rozmówczyni.

Transparentność Orkiestry buduje zaufanie

Zwraca również uwagę na transformację digitalową Orkiestry - na to, ile eventów i aukcji odbywało się online, jak wiele pieniędzy przekazywanych jest za pomocą przelewów, wpłat z bankomatów czy transakcji mobile. - Tegoroczny sukces nie byłby możliwy, gdyby nie wcześniejsze inwestowanie WOŚP w nowe kanały dotarcia do swoich sympatyków oraz łatwość, z jaką można zasilić konto Fundacji. Ta droga zaczęła się już kilka lat wcześniej; piękną kartę mają tu wieloletni strategiczni partnerzy WOŚP - mBank, Allegro i Play - zaznacza Zofia Bugajna-Kasdepke.

Zaznacza też, że istotne jest to, że Orkiestra wkłada wiele wysiłku, by rozliczać się z każdego zdobytego grosza;  publikuje raporty, przedstawia argumenty ekspertów, dlaczego taki sprzęt, a nie inny. - Pomocowe działania w pandemii także były doskonale udokumentowane. PR-owcy Fundacji postawili na pełną przejrzystość: kto, kiedy, za ile, na co. Ta transparentność popłaca – i to dosłownie. WOŚP-owi po prostu się ufa – mówi Zofia Bugajna-Kasdepke.

Według Zofii Smełki-Leszczyńskiej, chief creative strategist w Hill+Knowlton Strategies Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy jest jednym ze sposobów, na które realizuje się nasze narodowe doświadczanie wspólnoty.

- W pandemicznej rzeczywistości zubożonych kontaktów społecznych, odwołanych imprez masowych i niepewności co do własnego losu Orkiestra grająca bez zmian pełni funkcję kotwicy utwierdzającej nas w poczuciu, że pewne rzeczy są niezmienne i cyklicznie powtarzalne (a skoro wciąż trwają - to znaczy, że wszystko jest na swoim miejscu) - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Jej zdaniem do tegorocznego sukcesu mogła przyczynić się do zwiększona dostępność wiedzy o problemach polskiego systemu ochrony zdrowia, dyskutowanych w mediach od wielu miesięcy i często opisywanych - w dużym uproszczeniu - jako "brak sprzętu". - Wrzucenie darowizny do puszki choć na chwilę daje nam poczucie wpływu na stan systemu i wrażenie, że mamy moc, żeby po kawałku go naprawiać - dodaje ekspertka.

Wśród partnerów WOŚP TVN i Allegro

Finały Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy są organizowane od 1993 roku, dotychczas zawsze odbywały się w pierwszej połowie stycznia. W ramach akcji zebrano łącznie ok. 1,3 mld zł na wsparcie służby zdrowia. Podczas najbliższego finału będzie prowadzona zbiórka na wsparcie laryngologii, otolaryngologii i diagnostyki głowy. Od 2017 roku partnerem telewizyjnym Fundacji WOŚP jest TVN, który zastąpił w tej roli Telewizję Polską. Od wielu lat z WOŚP współpracuje Allegro (na platformie prowadzone są licytacje charytatywne, m.in. przedmiotów podarowanych przez znane osoby), a w 2018 roku zmienił się partner bankowy: Bank Pekao został zastąpiony przez mBank.

Wśród partnerów akcji są też Lidl Polska, Play i Mastercard. W zeszłym tygodniu Allegro ogłosiło start 2,4 tys. aukcji charytatywnych w ramach najbliższego finału WOŚP. TVN Discovery Polska zapowiedział, że będzie relacjonował finał w TVN, TVN24, TTV, Playerze i mediach społecznościowych, a mBank wypuścił specjalną kartę płatniczą i zapowiedział dopłaty do przelewów swoich klientów na WOŚP.

Dołącz do dyskusji: Sukces WOŚP. "To nie fasadowa organizacja, która robi dużo szumu, ale realne działania"

39 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan
Ale fajne żarty piszecie o tej transparentności :-)
0 0
odpowiedź
User
hhh
zeby bylo bardziej transarentnie napiszcie o rodzinnych układach w tej fabryce dobroczynnosci
0 0
odpowiedź
User
Cher
Siema Dawaj na Jurasa komercyjny Patronite pobiera aż 6.5% a dobroczynny Juras tylko 30% no to siema
0 0
odpowiedź