SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska zarobiła 35 proc. więcej z reklam, zainwestuje 10 mln zł w pracowników

W pierwszym kwartale br. wpływy reklamowe pionu mediowego Wirtualnej Polski wzrosły o 35 proc. Wydawca chce zwiększyć wydatki w tym segmencie o 13 mln zł, z czego 7 mln zł na zespoły redakcyjne. - Pierwsze półrocze na pewno będzie bardzo mocne - prognozuje prezes firmy Jacek Świderski.

Holding Wirtualna Polska w minionym kwartale osiągnął wzrost przychodów o 19,4 proc. do 178,93 mln zł oraz zysku netto z 7,25 do 27,29 mln zł. W pionie internetowym wpływy firmy zwiększyły się o 20,7 proc. do 172,89 mln zł, a te gotówkowe - o 22 proc. do 170,13 mln zł.

W internecie Wirtuana Polska zarabia z emisji reklam oraz prowizji sprzedażowych w serwisach e-commerce. W zeszłym kwartale jej wpływy reklamowe poszły w górę rok do roku aż o 35 proc. W czwartym kwartale ub.r. wzrost wyniósł 27 proc., natomiast łączne przychody Facebooka i Google’a z reklam (wg danych z IAB AdEx) zwiększyły się o 19 proc.

- Moim zdaniem rośniemy szybciej niż Google, ale wolniej niż Facebook - komentuje Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski.

Pomogły kampanie wizerunkowe i Sales Booster

Firma szacuje, że w ostatnich dwóch kwartałach czołowe polskie portale osiągały wyższe wzrosty reklamowe niż Google i Facebook.

- Ma to związek ze szczególnym wzrostem popytu na kampanie wizerunkowe w okresie mijających sześciu miesięcy. W czwartym kwartale była to budowa cyfrowych kanałów dystrybucji przez handel i inne podmioty, które większość przychodów osiągają w czwartym kwartale, w okresie okołoświątecznym. W pierwszym kwartale ten trend się utrzymał, ale był już słabszy - opisuje Jacek Świderski.

- Naszym zdaniem to zjawisko raczej ma charakter jednorazowy, wydaje się, że w drugim kwartale nie będzie już miało miejsca - dodaje.

Jesienią ub.r. Wirtualna Polska zaczęła wdrażać autorskie narzędzie WP Sales Booster, które pozwala sklepom internetowym reklamującym się w serwisach WP zwiększyć sprzedaż swoich produktów przy gwarantowanym efekcie sprzedażowym. W lutym, marcu i kwietniu rozwiązanie wykorzystywano już w 12-13 proc. kampaniach realizowanych w serwisach i aplikacjach WP. W przypadku klientów z branży odzieżowej ten udział wynosi już 26 proc.

- Sales Booster został dobrze przyjęty przez rynek, ponieważ zapewnia co najmniej taką samą efektywność jak globalne platformy na naszych powierzchniach - komentuje Jacek Świderski. - Spodziewamy się dalszych dynamicznych wzrostów. Stopniowo będziemy docierać z naszym oskryptowaniem do kolejnych klientów, tak żeby nie płacić za pośrednictwo globalnym platformom - zapowiada.

Ponadto firma przygotowuje się do zapowiedzianego od 2022 roku ograniczenia wykorzystywania zewnętrznych plików cookies (third party cookies) przy realizacji kampanii. W tym celu rozwija usługę 1login od WP, której wdrażanie zaczęła od swoich dwóch platform poczty elektronicznej.

Obecnie 1login od WP ma już 6 mln użytkowników. - Chciałbym podkreślić, że Wirtualna Polska nie jest uzależniona biznesowo od third party cookies. To dla nas problem w mniejszym stopniu niż dla wielu innych mniejszych podmiotów działających w Polsce. Koncentrujemy się na first party cookies, bo jesteśmy wydawcą mającym własne powierzchnie. Natomiast mimo wszystko, biorąc pod uwagę różne nasze produkty reklamowe staramy się wprowadzać rozwiązania, które uniezależnią nas od tej zmiany - wyjaśnia Jacek Świderski.

Deklaruje, że WP jest gotowa udostępniać system 1login nieodpłatnie innym firmom internetowym. - Tego typu systemy logowania mają siłę, kiedy korzysta z nich jak najwięcej użytkowników - tłumaczy prezes firmy.

13 mln zł więcej na media

W br. Wirtualna Polska na swój pion mediowy zamierza dodatkowo przeznaczyć 13 mln zł. 10 mln z tej kwoty będą stanowiły wydatki na obecnych i nowych pracowników, a 7 mln zł - tylko na zespoły redakcyjne.

- To pieniądze, które trafią do nowych osób w naszej organizacji, a także naszych obecnych pracowników. Mamy sporo inwestycji w obecne kadry, program stypendialny, stażowy, szereg programów związanych z nagrodami dla naszych dziennikarzy za najlepsze treści - wylicza Jacek Świderski. - To pieniądze, które już są odczuwalne, liczymy, że przyczynią się do jeszcze wyższej jakości naszego produktu mediowego - podkreśla.

W zeszłym kwartale wydatki firmy na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze wyniosły 56,76 mln zł, wobec 50,63 mln zł rok wcześniej.

Niedawno do redakcji Wirtualnej Polski dołączyli Szymon Jadczak (przeszedł z Grupy TVN), Patryk Słowik (poprzednio w „Dzienniku Gazecie Prawnej”), Dariusz Faron (poprzednio w Onecie i „Przeglądzie Sportowym”) oraz Patryk Michalski (z RMF FM), a do redakcji WP Tech - Konstanty Młynarczyk.

W e-commerce odrodzenie turystyki

W obszarze e-commerce Wirtualna Polska jest obecna w kilku kategoriach tematycznych: odzieżowej (Allani.pl, Domodi.pl), wnętrzarskiej (Homebook.pl), budowlanej (Extradom.p)l, motoryzacyjnej (Superauto.pl), finansowej (Totalmoney.pl) oraz turystycznej (Nocowanie.pl, Wakacje.pl z sieciami stacjonarnymi Wakacyjny Świat i My Travel).

Wskutek ograniczeń po wybuchu epidemii najmocniej ucierpiały platformy turystyczne, Wakacje.pl w całym ub.r. zanotowały spadek przychodów o 87,3 proc. do 15,97 mln zł, wyniku netto z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty oraz liczby pracowników o 38 proc. do 234 osób.

W sprawozdaniu Wirtualna Polska zaznaczyła, że w zeszłym kwartale wyniki jej segmentu turystycznego były wyższe od założeń, przy czym sprzedaż Wakacje.pl była nadal niższa o kilkadziesiąt proc niż w analogicznym okresie 2019 roku. - Zwiększenie liczby osób zaszczepionych w Polsce i ograniczanie restrykcji w kolejnych krajach, będą miały decydujący wpływ na dynamikę wzrostów w tym obszarze w następnych miesiącach - stwierdzono.

W najbliższych kwartałach firma spodziewa się jeszcze większych wzrostów. - Oczywiście boimy się o pojemność kanałów turystycznych: ilość miejsc w samolotach, hotelach i całą tą logistykę, którą teraz trzeba szybko postawić na nogi. Ten sezon będzie na pewno wyzwaniem, nastąpi zderzenie dużego głodu turystycznego klientów z możliwościami tej branży, zdziesiątkowanej przez pandemię - prognozuje Jacek Świderski.

W zeszłym tygodniu spółka Totalmoney.pl kupiła platformę 17banków. W skali całego holdingu Wirtualna Polska była to na tyle mała transakcja, że nie informowano o niej w komunikacie giełdowym.

- Mogę potwierdzić, że chcemy również inwestować w nasze media, nie tylko e-commerce - podkreślił prezes firmy.

„Jesteśmy większymi optymistami niż kwartał temu”

Zarząd Wirtualnej Polski po pierwszym kwartale bardziej optymistycznie niż po czwartym kwartale ub.r. ocenia perspektywy w całym br. na rynku internetowym.

- Pierwsze półrocze na pewno będzie bardzo mocne, nie ma żadnych wątpliwości. Drugie półrocze jest jeszcze pod małym znakiem zapytania, jeżeli chodzi o rynek reklamy, ale cokolwiek by się tam nie działo, na pewno z nawiązką nadrobimy to w turystyce - prognozuje Jacek Świderski.

- Widzimy, że ten głód podróży jest ogromny i on właśnie eksplodował, w kwietniu i szczególnie w maju, po spadku liczby zachorowań i zgonów w Polsce. Jesteśmy spokojni o wyniki naszego holdingu w tym roku. Wierzymy, że będą one ciągnięte dwoma silnikami: zarówno mediowym, który działa do roku, jak i e-commerce, który teraz ruszy - dodaje. - Jesteśmy większymi optymistami niż kwartał temu - podkreśla.

Zarząd Wirtualnej Polski zaproponował, żeby na wypłatę dywidendy przeznaczyć 45,3 mln zł z zysków z lat ubiegłych, co daje 1,55 zł na akcję. Pozytywnie zaopiniowała to rada nadzorcza. Dzień ustalenia prawa do dywidendy ma zostać wyznaczony na 22 czerwca, a dzień wypłaty - na 29 czerwca. Stratę netto wykazaną w jednostkowym sprawozdaniu finansowym za 2020 r. w kwocie 40,97 mln zł zarząd chce pokryć z zysków z lat ubiegłych.

Jacek Świderski tłumaczy, że WP nie zdecydowała się na jeszcze wyższą dywidendę, ponieważ nadal chce dostarczać inwestorom wartość poprzez wzrost kursu akcji.

- Chcemy zachować tożsamość spółki wzrostowej. Nie mamy takiego przeświadczenia, żeby WP była na etapie tzw. dojnej krowy, z której inwestorzy mieliby czerpać wartość poprzez wypłatę dywidendy. Wierzymy, że WP dostarcza wartość poprzez wzrost wartości akcji - uzasadnia.

- Dlatego dywidendę traktujemy jako działania związane z koniecznością spłaty kredytu przez akcjonariuszy kontrolujących. Przypomnę, że kilka lat temu kupiliśmy akcje od Innova Capital - stwierdza.

Wirtualna Polska rekordowo droga na giełdzie

Do Jacka Świderskiego oraz członków zarządu WP Michała Brańskiego i Krzysztofa Sieroty należą walory stanowiące w sumie 38,82 proc. kapitału i 55,89 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Z tegorocznej dywidendy przypadnie im 17,6 mln zł.

Od kilku miesięcy kurs giełdowy Wirtualnej Polski jest w mocnym trendzie wyborczym. Pod koniec grudnia przekroczył poziom 90 zł, a na początku kwietnia pierwszy raz osiągnął ponad 100 zł. We wtorek urósł o 0,68 proc. do 118,80 zł, co daje kapitalizację w wysokości 3,47 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska zarobiła 35 proc. więcej z reklam, zainwestuje 10 mln zł w pracowników

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nick
Od kilku miesięcy kurs giełdowy Wirtualnej Polski jest w mocnym trendzie wyborczym - to jest dopiero mocny trend :)
0 0
odpowiedź
User
Krzysztof Suwart
Koniec ze śmieciówkami?
0 0
odpowiedź
User
XYZ
Dobra wiadomość - zainwestują w pracowników. Zła - nowych i gwiazdy. Dla starych nic się nie zmieni. Porzućcie nadzieję
0 0
odpowiedź